OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W ŚRODZIE ŚLĄSKIEJ

NA ROK SZKOLNY 2024/2025

————————————

Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na rok szkolny 2024-2025 – wersja do druku w pdf.

————————————

Maria Bystrzanowska

– logopeda, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

osoba/osoby prowadzące

 

  1. DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł Cele ogólne
Badania przesiewowe:

· Terapia logopedyczna indywidualna z wykorzystaniem elektrostymulacji.

 

· Współprowadzenie terapii grupowej: treningu umiejętności społecznej – TUS we współpracy z psychologiem

· „Każdy z nas jest ważny , wyjątkowy, czyli kilka słów o akceptacji.” we współpracy z psychologiem

 

– zwiększenia efektywności terapii logopedycznej

 

– nabycie umiejętności społecznych w grupie rówieśniczej

 

 

– rozwijanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych

 

  1. NAUCZYCIELE
Tytuł Cele ogólne
·      Udział w radach pedagogicznych szkoleniowych na temat m.in.:

– Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole. – we współpracy z psychologiem

Grupa Wsparcia dla nauczycieli uczących dzieci z mutyzmem wybiórczym.

– Konsultacje zbiorowe i indywidualne w poradni – we współpracy z psychologiem

 

 

– szerzenie świadomości na temat pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym

 

– wsparcie nauczycieli w codziennych oddziaływaniach wobec dzieci z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu/szkole

  1. RODZICE
Tytuł Cele ogólne
Grupa Wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym.

– Konsultacje zbiorowe i indywidualne w poradni – we współpracy z psychologiem

 

–  Pierwsze  niepokojące objawy zaburzeń rozwoju psychomotorycznego u dzieci w wieku poniemowlęcym (1-3 r.ż.).

– we współpracy z psychologiem

 

– wsparcie rodziców w codziennych oddziaływaniach wobec dzieci z mutyzmem wybiórczym w domu

 

 

·      szerzenie świadomości wśród rodziców na temat normatywnego i nienormatywnego rozwoju dzieci

 

·      uświadomienie znaczenia wczesnej diagnozy i terapii zaburzeń rozwojowych

 

 

 

Ewelina Bystrzanowska- dzieci od 0 do 6rż.

– psycholog, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, trener umiejętności społecznych, terapeuta ręki

osoba/osoby prowadzące

 

 

  1. DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł Cele ogólne
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)- zajęcia grupowe dla dzieci 5/6 letnich

 

 

 

Terapia ręki

 

 

 

,,Złość- czym jest, jak powstaje, jak sobie z nią radzić.” (dla dzieci 4,5,6 letnich)

 

– „Każdy z nas jest ważny , wyjątkowy, czyli kilka słów o akceptacji.”- we współpracy z logopedą

 

,, W świecie emocji: czuję, rozpoznaję, nazywam, rozumiem- emocje własne oraz

innych osób” (dla dzieci 4,5,6 letnich)

 

nabycie umiejętności społecznych w grupie rówieśniczej

Czas realizacji – II półrocze r. szk. 2024/2025

 

usprawnienie zdolności w zakresie motoryki dużej i małej oraz grafomotoryki

 

 

 

 

 

wsparcie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci oraz kształtowanie postaw:  empatii, otwartości i akceptacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. NAUCZYCIELE
Tytuł Cele ogólne
Udział w radach pedagogicznych szkoleniowych na temat m.in.:

– Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole. – we współpracy z logopedą

 

 

Grupa Wsparcia dla nauczycieli uczących dzieci z mutyzmem wybiórczym.

– Konsultacje zbiorowe i indywidualne w poradni – we współpracy z logopedą

 

 

 

 

– szerzenie świadomości na temat pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym

 

 

 

 

 

 

– wsparcie nauczycieli w codziennych oddziaływaniach wobec dzieci z mutyzmem wybiórczym w szkole

 

 

 

 

  1. RODZICE
Tytuł Cele ogólne
–  Pierwsze  niepokojące objawy zaburzeń rozwoju psychomotorycznego u dzieci w wieku poniemowlęcym (1-3 r.ż.).- we współpracy z logopedą

 

Co robić, żeby nie zwiększać poczucia zagrożenia i lęku u dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym?

 

 

Grupa Wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym.

– konsultacje zbiorowe i indywidualne w poradni – we współpracy z logopedą

 

szerzenie świadomości wśród rodziców na temat normatywnego i nienormatywnego rozwoju dzieci

 

 

Szerzenie świadomości na temat: profilaktyki zaburzeń lękowych

 

 

 

 

– wsparcie rodziców w wychowywaniu  dziecka  z mutyzmem

 

 

Barbara Gajewska – psycholog – dział klasy I-III

  1. Uczniowie – zajęcia warsztatowe z dziećmi klas I- III                             

 

RODZAJ ZAJĘĆ CELE/SPODZIEWANE EFEKTY
1.„Prawa dziecka”

 

 

 

 

 

2.„Trudne emocje, czyli instrukcja obsługi złości, smutku, lęku” – cykl trzech zajęć

 

4. „Wszyscy jesteśmy dziećmi” – zajęcia o tolerancji

 

5.„Jestem zły, ale nie gryzę – sposoby radzenia sobie ze złością”

 

6.„Integracja zespołu klasowego w zabawie i zadaniach”

 

 

 

 

 

 

 

 

– zapoznanie uczniów z prawami dziecka zapisanymi w Konwencji o Prawach Dziecka

 

 

– pomoc dzieciom w trudnych dla nich sytuacjach, wskazanie odpowiednich sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami,

 

-wsparcie zespołu klasowego w kontekście dzieci z zagranicy

 

– pomoc uczniom w hamowaniu złości,

 

– uwrażliwienie na potrzeby innych.

– uczenie poszanowania inności i indywidualności drugiego człowieka.

– nabywanie umiejętności podporządkowywania się zasadom i regułom.

– nabywanie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych.

– rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.

 

  1. Rodzice uczniów klas I-III

 

 

RODZAJ ZAJĘĆ CELE/SPODZIEWANE EFEKTY
 

1.„Jak wychować szczęśliwe dziecko” – zajęcia warsztatowe

2.„Doskonalenie umiejętności wychowawczych” – cykl zajęć warsztatowych

 

 

 

 

– efektywna pomoc rodzicom w trudnych dla nich sytuacjach wychowawczych, nabycie przez rodziców  konkretnych umiejętności wychowawczych.

 

 

 

 

  1. Nauczyciele uczniów klas I-III (zajęcia warsztatowo-szkoleniowe)

 

RODZAJ ZAJĘĆ CELE/SPODZIEWANE EFEKTY
1.„Usprawnianie komunikacji na poziomie nauczyciel-uczeń”

 

2.„ Dostosowanie wymagań w orzeczeniach i opiniach , wydawanych przez PPP. Rodzaje orzeczeń”.

 

– nauczyciel lepiej rozumie ucznia i jego potrzeby, lepiej współpracuje z rodzicami i lepiej radzi sobie w sytuacjach trudnych, lepiej komunikuje się z uczniami.

 

 

– nauczyciel zdobywa lub poszerza swoją wiedzę nt. opinii i orzeczeń wydawanych przez PPP

 

 

 

 

 

 

Alina Grejner

Psycholog ½ etatu

osoba/osoby prowadzące

 

 

  1. DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł Cele ogólne
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży -Prowadzenie psychoterapii indywidualnej

-Psychoedukacja na temat  budowania zasobów psychicznych skierowana do dzieci i młodzieży.

 

  1. NAUCZYCIELE
Tytuł Cele ogólne
Udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów  emocjonalno-społecznych  oraz wychowawczych. -Prowadzenie działań z zakresu  psychoedukacji  w tym dotyczącej ochrony  budowania zasobów
psychicznych dzieci i młodzieży

-Współpraca z nauczycielami w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych .

 

  1. RODZICE
Tytuł Cele ogólne
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i opiekunom -Udzielanie wsparcia rodzicom  zgodnie
z  założeniami terapii systemowej.

-prowadzenie konsultacji zgodnie z „Myślą Szkoły dla Rodziców i Wychowawców”

-Psychoedukacja na temat  budowania zasobów psychicznych, skierowana do rodziców i opiekunów.

-Udzielanie wsparcia rodzicom i opiekunom w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi dzieci i młodzieży.

 

Magdalena Ostryżniuk

osoba/osoby prowadzące

 

 

  1. DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł Cele ogólne
Zajęcia dla dzieci przedszkolnych na dobry klimat w grupie – zajęcia integracyjne. – integracja w grupie

– lepsze wzajemne poznanie się dzieci w grupie przedszkolnej

– poznanie zasad panujących na zajęciach grupowych

– nauczenie współpracy, umożliwienie pokonania trudności w nawiązywaniu kontaktów

 

 

 

  1. NAUCZYCIELE
Tytuł Cele ogólne
Omówienie zajęć integracyjnych w grupie przedszkolnej. – poznanie mocnych i słabych stron panujących w grupie przedszkolnej,

– pomoc w rozwiązaniu problemów w grupie

 

  1. RODZICE
Tytuł Cele ogólne
„Dziecko z grupy  ryzyka dysleksji” – symptomy występujące w wieku przedszkolnym.

 

– zapoznanie rodziców z objawami ryzyka dysleksji

– przekazanie propozycji ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka dysleksji

 

Bożena Dziurla

osoba/osoby prowadzące

 

 

  1. DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł Cele ogólne
Badania przesiewowe uzdolnień uczniów w kl. V

 

Badania przesiewowe dla uczniów kl. IV w zakresie trudności w nauce matematyki.

-rozpoznanie uzdolnień wielorakich wg Gardnera

 

-rozpoznanie trudności w nauce matematyki

-wskazanie uczniów do pogłębionej diagnozy przyczyn trudności do poradni

 

 

 

 

  1. NAUCZYCIELE
Tytuł Cele ogólne
Omówienie wyników badań przesiewowych uczniów kl. IV w zakresie trudności w nauce matematyki -wskazanie obszarów do pracy wyrównawczej

 

  1. RODZICE
Tytuł Cele ogólne
Omówienie wyników badań przesiewowych w zakresie uzdolnień uczniów w kl. V

 

Warsztaty nt. potrzeb rozwojowych dzieci.

 

 

-wskazanie form pomocy dla dzieci uzdolnionych

 

-wskazanie roli zaspokajania potrzeb rozwojowych swoich dzieci w prawidłowym funkcjonowaniu w środowisku domowym i szkolnym

 

 

 

mgr Elżbieta Krawczyk – logopeda, neurologopedia kliniczny

  1. UCZNIOWIE
TYTUŁ CEL
Zajęcia logopedyczne -obserwacja zachowań logopedycznych, symptomów wskazujących na występowanie zaburzeń rozwoju mowy wskazujących na charakter niesamoistny;

-wczesna interwencja logopedyczna;

 

 

  1. NAUCZYCIELE:
TYTUŁ CEL
Uczeń z afazją w szkole – poszerzanie wiedzy nauczycieli w zakresie związku między zaburzeniami mowy o typie afatycznym, a trudnościami w nauce;

–  wymiana doświadczeń w pracy z dziećmi z trudnościami w nauce z powodu występujących zaburzeń mowy charakterystycznymi dla afazji;;

-wspieranie nauczycieli w pokonywaniu trudności w pracy z uczniem afatycznym;;

 

  1. RODZICE
TYTUŁ CEL
 

Moje dziecko z diagnozą afazji, co dalej?

 

 

– poszerzenie wiedzy rodziców na temat występującego zaburzenia mowy, występującego u ich dzieci;

-sposoby wspierania i pomocy we współpracy z nauczycielami w pokonywaniu występujących trudności z powodu rozpoznanych zaburzeń mowy;

 

 

 

Konsultacje dla rodziców dzieci z trudnościami w rozwoju mowy;

 

-wspieranie rodziców w pokonywaniu trudności w obszarze rozwoju mowy nie tylko o charakterze afatycznym.

 

 

Halina Sikora- Grabowska pedagog ½ etatu

osoba/osoby prowadzące

  1. UCZNIOWIE
TYTUŁ CEL ODBIORCA CZAS TRWANIA
Czym jest dobrostan i jak o niego dbać; czyli o pozytywnych emocjach, zaangażowaniu, pozytywnych relacjach, sensie i potrzebie osiągnięć

 

– poznanie komponentów dobrostanu wg

Martina  Seligmana

– lepsza samoregulacja,

– lepsze relacje społeczne

– lepsze  zdrowie fizyczne i psychiczne

 

uczniowie klas IV – VI

 

2 godz.
 

„O uczeniu się i technikach uczenia się”

 

– poznanie własnego stylu sensorycznego

– usprawnianie procesu uczenia się

– wzmacnianie poczucia sprawstwa w procesie

uczenia się

uczniowie klas IV – VI

 

2 godz.

 

  1. NAUCZYCIELE
TYTUŁ CEL ODBIORCA CZAS TRWANIA
O potrzebie  zadbania o siebie, by móc zadbać o innych

 

– poznanie czynników , które pozwalają zadbać o

swój dobrostan

– dostrzeganie  i wspieranie  potrzeby dobrostanu

u uczniów.

 

nauczyciele 2

 

 

 

  1. RODZICE
TYTUŁ CEL ODBIORCA CZAS TRWANIA
Jak pomagać dziecku dyslektycznemu w uczeniu się. – wsparcie rodziców w procesie wychowania

– poznanie zasad pracy z dzieckiem

dyslektycznym

 

rodzice 1,5 godziny
Jak wspierać dziecko w nauce ; jak zachęcać, by nie zniechęcać

 

 

– wsparcie rodziców w procesie wychowania

– poznanie zasad  komunikacji uwzględniającej

potrzeby rozwojowe dziecka

– poznanie roli  motywacji w procesie uczenia się

rodzice 1,5 godziny
       Dobrostan rodziny.

 

 

– poznanie   komponentów  dobrostanu,

– wspieranie siebie i członków rodziny w

dążeniu do dobrostanu  i jego utrzymaniu.

rodzice 1,5 godziny

 

 

pedagog Elżbieta Kazior, psycholog Magdalena Nowicka-Chwastyk

osoba/osoby prowadzące

  1. UCZNIOWIE
TYTUŁ CEL ODBIORCA CZAS TRWANIA
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży – techniki radzenia sobie ze stresem – wyposażenie uczniów w techniki radzenia sobie ze stresem

– lepsze  zdrowie fizyczne i psychiczne

 

Uczniowie klas VII i VIII

 

2 godz.
 

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży – sposoby radzenia sobie ze stresem

 

– zdobycie wiedzy na temat powstawania stresu i regulacji w tym zakresie

– wyposażenie uczniów w techniki radzenia sobie ze stresem

– lepsze  zdrowie fizyczne i psychiczne

 

Uczniowie klas maturalnych

 

2         godz.

 

  1. NAUCZYCIELE
TYTUŁ CEL ODBIORCA CZAS TRWANIA
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym

 

– rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie wspierania dobrostanu dzieci i młodzieży nauczyciele 2 godz.

 

 

 

  1. RODZICE
TYTUŁ CEL ODBIORCA CZAS TRWANIA
Rodzina jako fundament zdrowia psychicznego.  

– wsparcie rodziców w procesie wychowania

Rodzice uczniów kl. VII/VIII 1,5 godz.

 

 

Anna Rubin

osoba/osoby prowadzące

 

 

  1. DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł Cele ogólne
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży -Prowadzenie psychoterapii indywidualnej

-Psychoedukacja na temat zdrowia psychicznego skierowana do dzieci i młodzieży

-Działania z zakresu profilaktyki uzależnień (w tym działania mające na celu przeciwdziałanie pojawienia się zachowań ryzykownych)

 

 

 

 

 

  1. NAUCZYCIELE
Tytuł Cele ogólne
Udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych -Prowadzenie działań z zakresu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

-Współpraca z nauczycielami w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych

 

  1. RODZICE
Tytuł Cele ogólne
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i opiekunom -Udzielanie wsparcia rodzicom i opiekunom w wypełnianiu ich roli rodzicielskiej

-Psychoedukacja na temat zdrowia psychicznego skierowana do rodziców i opiekunów

-Udzielanie wsparcia rodzicom i opiekunom w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi dzieci i młodzieży

 

 

Aleksandra Dusińska-Żaczkiewicz – psycholog

 

DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

TYTUŁ CEL
Bajkoterapia W zależności od potrzeb bajkoterapia może mieć działania wyciszające, psychoedukacyjne i wspierające w rozwoju. Celem jest pogłębienie rozumienia ważnych dla dzieci tematów oraz poszerzanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
Nieprzyjemne emocje – jak sobie z nimi radzić i gdzie szukać pomocy. Pogłębienie umiejętności rozpoznawania i nazywania nieprzyjemnych emocji, nauka sposobów radzenia sobie oraz stworzenie “listy” osób, które mogą w trudnych sytuacjach pomagać.

 

DLA RODZICÓW DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

TYTUŁ CEL
Rozwój dziecka od narodzin do wieku szkolnego – co każdy rodzic powinien wiedzieć. Nabycie wiedzy dotyczącej prawidłowości rozwoju dzieci od narodzin do około 7 roku życia. Wskazanie miejsc, w których można otrzymać pomoc i wsparcie, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko nie rozwija się prawidłowo.
Grupa wsparcia dla mam dzieci ze specjalnymi potrzebami lub dzieci z trudnościami wychowawczymi. Pogłębianie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w wychowywaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami lub z trudnościami wychowawczymi. Budowanie wzajemnego wsparcia emocjonalnego i psychologicznego.

 

 

DLA NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLA

TYTUŁ CEL
Objawy depresji i zaburzeń emocjonalnych u dzieci. Nabycie wiedzy dotyczącej genezy oraz objawów zaburzeń depresyjnych oraz tego, na co zwracać uwagę w przedszkolu. Pogłębienie umiejętności wspierania dzieci w kryzysie.
Autyzm i ADHD w przedszkolu. Podsumowanie aktualnej wiedzy dot. spektrum autyzmu oraz ADHD. Pogłębienie świadomości potrzeb i zasobów dzieci nieneurotypowych oraz metod pracy w przedszkolu.

 

Barbara Czuchta – psycholog

 

UCZNIOWIE KLAS IV-VI

TYTUŁ CEL
Jak mogę dbać o dobre relacje z moimi rówieśnikami? Rozwój kompetencji emocjonalno – społecznych

Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, asertywności, integracja

 

Można inaczej – trening umiejętności rozwiązywania konfliktów Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w grupie

Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami

 

NAUCZYCIELE

TYTUŁ CEL
Lęk i depresja – funkcjonowanie dziecka w szkole Wzbogacenie wiedzy nauczycieli w zakresie zaburzeń lękowych i depresyjnych

Wymiana doświadczeń w pracy bezpośredniej z uczniem

Wspieranie i ochrona zdrowia psychicznego.

Trudne zachowania i emocje u ucznia. Symptomy kryzysu emocjonalnego. Profilaktyka zdrowia psychicznego

Poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat przejawów kryzysu emocjonalnego u dzieci

Wspieranie i ochrona zdrowia psychicznego.

 

 

RODZICE

TYTUŁ CEL
Zachowania trudne u dziecka – zajęcia warsztatowe

 

 

Rozwój umiejętności wychowawczych rodziców

Wsparcie rodziców w   trudnych sytuacjach wychowawczych

Jak wspierać dzieci w radzeniu sobie ze stresem? Wspieranie zachowań  prozdrowotnych u dzieci

Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych

 

 

Małgorzata Bielat-Nowacka – psycholog

 

UCZNIOWIE KLAS IV-VI

TYTUŁ CEL
Bądź kumplem, nie dokuczaj. Zajęcia wg Programu Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę” Kształtowanie empatii, przybliżenie problemu dokuczania i sposobów radzenia sobie z agresją.
Team Building- Tworzenie tożsamości grupowej klasy. Praca nad integracją zespołu klasowego, wspieranie koleżeńskich postaw i współpracy.

 

 

 

NAUCZYCIELE

TYTUŁ CEL
Kilka ciekawych pomysłów na profilaktyczną godziną wychowawczą. Poszerzenie metod i wiedzy nauczycieli dotyczącej urozmaicenia godziny wychowawczej, zapoznanie się z nowymi pomysłami dotyczącymi ćwiczeń i kart pracy z zakresu profilaktyki

 

RODZICE

TYTUŁ CEL
Grupa wsparcia dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu

 

Rozwój umiejętności wychowawczych rodziców

Wsparcie rodziców w   trudnych sytuacjach wychowawczych

Super mama- super dziecko Praca nad własnymi zasobami rodzica, wspieranie rodzica w utrzymywaniu dobrostanu psychicznego. Praca nad przekazem transgeneracyjnym.

 

Agnieszka Ochnik- pedagog

 

UCZNIOWIE

TYTUŁ CEL
„Konflikt.. I co dalej?”

 

Wskazanie sposobów rozwiązania zaistniałych problemów.

Nabycie przez uczniów konkretnych umiejętności społecznych.

 

„Uzależnienie od telefonu i internetu – Profilaktyka uzależnień”

 

Uczeń potrafi zauważyć symptomy uzależnień, wie gdzie może zgłosić się o pomoc.

 

NAUCZYCIELE

TYTUŁ CEL
„Współpraca z trudnym rodzicem” Nabycie przez nauczycieli konkretnych umiejętności potrzebnych w kontakcie z uczniem i rodzicem.

 

 

RODZICE

TYTUŁ CEL
„Kara czy konsekwencja?” Poszerzenie wiedzy na temat konsekwencji w wychowaniu
„ Rola rodzica w procesie wychowania” Uświadomienie, jak ważną rolę odgrywają rodzice w procesie wychowania.