OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W ŚRODZIE ŚLĄSKIEJ
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
————————————
Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na rok szkolny 2024-2025 – wersja do druku w pdf.
————————————
Maria Bystrzanowska
– logopeda, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
osoba/osoby prowadzące
- DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł | Cele ogólne |
Badania przesiewowe:
· Terapia logopedyczna indywidualna z wykorzystaniem elektrostymulacji.
· Współprowadzenie terapii grupowej: treningu umiejętności społecznej – TUS we współpracy z psychologiem · „Każdy z nas jest ważny , wyjątkowy, czyli kilka słów o akceptacji.” we współpracy z psychologiem |
– zwiększenia efektywności terapii logopedycznej
– nabycie umiejętności społecznych w grupie rówieśniczej
– rozwijanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych |
- NAUCZYCIELE
Tytuł | Cele ogólne |
· Udział w radach pedagogicznych szkoleniowych na temat m.in.:
– Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole. – we współpracy z psychologiem – Grupa Wsparcia dla nauczycieli uczących dzieci z mutyzmem wybiórczym. – Konsultacje zbiorowe i indywidualne w poradni – we współpracy z psychologiem |
– szerzenie świadomości na temat pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym
– wsparcie nauczycieli w codziennych oddziaływaniach wobec dzieci z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu/szkole |
- RODZICE
Tytuł | Cele ogólne |
– Grupa Wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym.
– Konsultacje zbiorowe i indywidualne w poradni – we współpracy z psychologiem
– Pierwsze niepokojące objawy zaburzeń rozwoju psychomotorycznego u dzieci w wieku poniemowlęcym (1-3 r.ż.). – we współpracy z psychologiem |
– wsparcie rodziców w codziennych oddziaływaniach wobec dzieci z mutyzmem wybiórczym w domu
· szerzenie świadomości wśród rodziców na temat normatywnego i nienormatywnego rozwoju dzieci
· uświadomienie znaczenia wczesnej diagnozy i terapii zaburzeń rozwojowych
|
Ewelina Bystrzanowska- dzieci od 0 do 6rż.
– psycholog, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, trener umiejętności społecznych, terapeuta ręki
osoba/osoby prowadzące
- DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł | Cele ogólne | |||
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)- zajęcia grupowe dla dzieci 5/6 letnich
Terapia ręki
,,Złość- czym jest, jak powstaje, jak sobie z nią radzić.” (dla dzieci 4,5,6 letnich)
– „Każdy z nas jest ważny , wyjątkowy, czyli kilka słów o akceptacji.”- we współpracy z logopedą
,, W świecie emocji: czuję, rozpoznaję, nazywam, rozumiem- emocje własne oraz innych osób” (dla dzieci 4,5,6 letnich)
|
nabycie umiejętności społecznych w grupie rówieśniczej
Czas realizacji – II półrocze r. szk. 2024/2025
usprawnienie zdolności w zakresie motoryki dużej i małej oraz grafomotoryki
wsparcie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci oraz kształtowanie postaw: empatii, otwartości i akceptacji
|
- NAUCZYCIELE
Tytuł | Cele ogólne |
Udział w radach pedagogicznych szkoleniowych na temat m.in.:
– Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole. – we współpracy z logopedą
Grupa Wsparcia dla nauczycieli uczących dzieci z mutyzmem wybiórczym. – Konsultacje zbiorowe i indywidualne w poradni – we współpracy z logopedą
|
– szerzenie świadomości na temat pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym
– wsparcie nauczycieli w codziennych oddziaływaniach wobec dzieci z mutyzmem wybiórczym w szkole
|
- RODZICE
Tytuł | Cele ogólne |
– Pierwsze niepokojące objawy zaburzeń rozwoju psychomotorycznego u dzieci w wieku poniemowlęcym (1-3 r.ż.).- we współpracy z logopedą
Co robić, żeby nie zwiększać poczucia zagrożenia i lęku u dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym?
Grupa Wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym. – konsultacje zbiorowe i indywidualne w poradni – we współpracy z logopedą
|
szerzenie świadomości wśród rodziców na temat normatywnego i nienormatywnego rozwoju dzieci
Szerzenie świadomości na temat: profilaktyki zaburzeń lękowych
– wsparcie rodziców w wychowywaniu dziecka z mutyzmem
|
Barbara Gajewska – psycholog – dział klasy I-III
- Uczniowie – zajęcia warsztatowe z dziećmi klas I- III
RODZAJ ZAJĘĆ | CELE/SPODZIEWANE EFEKTY |
1.„Prawa dziecka”
2.„Trudne emocje, czyli instrukcja obsługi złości, smutku, lęku” – cykl trzech zajęć
4. „Wszyscy jesteśmy dziećmi” – zajęcia o tolerancji
5.„Jestem zły, ale nie gryzę – sposoby radzenia sobie ze złością”
6.„Integracja zespołu klasowego w zabawie i zadaniach”
|
– zapoznanie uczniów z prawami dziecka zapisanymi w Konwencji o Prawach Dziecka
– pomoc dzieciom w trudnych dla nich sytuacjach, wskazanie odpowiednich sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami,
-wsparcie zespołu klasowego w kontekście dzieci z zagranicy
– pomoc uczniom w hamowaniu złości,
– uwrażliwienie na potrzeby innych. – uczenie poszanowania inności i indywidualności drugiego człowieka. – nabywanie umiejętności podporządkowywania się zasadom i regułom. – nabywanie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych. – rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
|
- Rodzice uczniów klas I-III
RODZAJ ZAJĘĆ | CELE/SPODZIEWANE EFEKTY |
1.„Jak wychować szczęśliwe dziecko” – zajęcia warsztatowe 2.„Doskonalenie umiejętności wychowawczych” – cykl zajęć warsztatowych
|
– efektywna pomoc rodzicom w trudnych dla nich sytuacjach wychowawczych, nabycie przez rodziców konkretnych umiejętności wychowawczych.
|
- Nauczyciele uczniów klas I-III (zajęcia warsztatowo-szkoleniowe)
RODZAJ ZAJĘĆ | CELE/SPODZIEWANE EFEKTY |
1.„Usprawnianie komunikacji na poziomie nauczyciel-uczeń”
2.„ Dostosowanie wymagań w orzeczeniach i opiniach , wydawanych przez PPP. Rodzaje orzeczeń”.
|
– nauczyciel lepiej rozumie ucznia i jego potrzeby, lepiej współpracuje z rodzicami i lepiej radzi sobie w sytuacjach trudnych, lepiej komunikuje się z uczniami.
– nauczyciel zdobywa lub poszerza swoją wiedzę nt. opinii i orzeczeń wydawanych przez PPP
|
Alina Grejner
Psycholog ½ etatu
osoba/osoby prowadzące
- DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł | Cele ogólne |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży | -Prowadzenie psychoterapii indywidualnej
-Psychoedukacja na temat budowania zasobów psychicznych skierowana do dzieci i młodzieży. |
- NAUCZYCIELE
Tytuł | Cele ogólne |
Udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów emocjonalno-społecznych oraz wychowawczych. | -Prowadzenie działań z zakresu psychoedukacji w tym dotyczącej ochrony budowania zasobów psychicznych dzieci i młodzieży -Współpraca z nauczycielami w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych . |
- RODZICE
Tytuł | Cele ogólne |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i opiekunom | -Udzielanie wsparcia rodzicom zgodnie z założeniami terapii systemowej. -prowadzenie konsultacji zgodnie z „Myślą Szkoły dla Rodziców i Wychowawców” -Psychoedukacja na temat budowania zasobów psychicznych, skierowana do rodziców i opiekunów. -Udzielanie wsparcia rodzicom i opiekunom w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi dzieci i młodzieży. |
Magdalena Ostryżniuk
osoba/osoby prowadzące
- DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł | Cele ogólne |
Zajęcia dla dzieci przedszkolnych na dobry klimat w grupie – zajęcia integracyjne. | – integracja w grupie
– lepsze wzajemne poznanie się dzieci w grupie przedszkolnej – poznanie zasad panujących na zajęciach grupowych – nauczenie współpracy, umożliwienie pokonania trudności w nawiązywaniu kontaktów |
- NAUCZYCIELE
Tytuł | Cele ogólne |
Omówienie zajęć integracyjnych w grupie przedszkolnej. | – poznanie mocnych i słabych stron panujących w grupie przedszkolnej,
– pomoc w rozwiązaniu problemów w grupie |
- RODZICE
Tytuł | Cele ogólne |
„Dziecko z grupy ryzyka dysleksji” – symptomy występujące w wieku przedszkolnym.
|
– zapoznanie rodziców z objawami ryzyka dysleksji
– przekazanie propozycji ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka dysleksji |
Bożena Dziurla
osoba/osoby prowadzące
- DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł | Cele ogólne |
Badania przesiewowe uzdolnień uczniów w kl. V
Badania przesiewowe dla uczniów kl. IV w zakresie trudności w nauce matematyki. |
-rozpoznanie uzdolnień wielorakich wg Gardnera
-rozpoznanie trudności w nauce matematyki -wskazanie uczniów do pogłębionej diagnozy przyczyn trudności do poradni
|
- NAUCZYCIELE
Tytuł | Cele ogólne |
Omówienie wyników badań przesiewowych uczniów kl. IV w zakresie trudności w nauce matematyki | -wskazanie obszarów do pracy wyrównawczej |
- RODZICE
Tytuł | Cele ogólne |
Omówienie wyników badań przesiewowych w zakresie uzdolnień uczniów w kl. V
Warsztaty nt. potrzeb rozwojowych dzieci.
|
-wskazanie form pomocy dla dzieci uzdolnionych
-wskazanie roli zaspokajania potrzeb rozwojowych swoich dzieci w prawidłowym funkcjonowaniu w środowisku domowym i szkolnym
|
mgr Elżbieta Krawczyk – logopeda, neurologopedia kliniczny
- UCZNIOWIE
TYTUŁ | CEL |
Zajęcia logopedyczne | -obserwacja zachowań logopedycznych, symptomów wskazujących na występowanie zaburzeń rozwoju mowy wskazujących na charakter niesamoistny;
-wczesna interwencja logopedyczna;
|
- NAUCZYCIELE:
TYTUŁ | CEL |
Uczeń z afazją w szkole | – poszerzanie wiedzy nauczycieli w zakresie związku między zaburzeniami mowy o typie afatycznym, a trudnościami w nauce;
– wymiana doświadczeń w pracy z dziećmi z trudnościami w nauce z powodu występujących zaburzeń mowy charakterystycznymi dla afazji;; -wspieranie nauczycieli w pokonywaniu trudności w pracy z uczniem afatycznym;; |
- RODZICE
TYTUŁ | CEL |
Moje dziecko z diagnozą afazji, co dalej?
|
– poszerzenie wiedzy rodziców na temat występującego zaburzenia mowy, występującego u ich dzieci;
-sposoby wspierania i pomocy we współpracy z nauczycielami w pokonywaniu występujących trudności z powodu rozpoznanych zaburzeń mowy;
|
Konsultacje dla rodziców dzieci z trudnościami w rozwoju mowy;
|
-wspieranie rodziców w pokonywaniu trudności w obszarze rozwoju mowy nie tylko o charakterze afatycznym. |
Halina Sikora- Grabowska pedagog ½ etatu
osoba/osoby prowadzące
- UCZNIOWIE
TYTUŁ | CEL | ODBIORCA | CZAS TRWANIA |
Czym jest dobrostan i jak o niego dbać; czyli o pozytywnych emocjach, zaangażowaniu, pozytywnych relacjach, sensie i potrzebie osiągnięć
|
– poznanie komponentów dobrostanu wg
Martina Seligmana – lepsza samoregulacja, – lepsze relacje społeczne – lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne
|
uczniowie klas IV – VI
|
2 godz. |
„O uczeniu się i technikach uczenia się”
|
– poznanie własnego stylu sensorycznego
– usprawnianie procesu uczenia się – wzmacnianie poczucia sprawstwa w procesie uczenia się |
uczniowie klas IV – VI
|
2 godz. |
- NAUCZYCIELE
TYTUŁ | CEL | ODBIORCA | CZAS TRWANIA |
O potrzebie zadbania o siebie, by móc zadbać o innych
|
– poznanie czynników , które pozwalają zadbać o
swój dobrostan – dostrzeganie i wspieranie potrzeby dobrostanu u uczniów.
|
nauczyciele | 2 |
- RODZICE
TYTUŁ | CEL | ODBIORCA | CZAS TRWANIA |
Jak pomagać dziecku dyslektycznemu w uczeniu się. | – wsparcie rodziców w procesie wychowania
– poznanie zasad pracy z dzieckiem dyslektycznym
|
rodzice | 1,5 godziny |
Jak wspierać dziecko w nauce ; jak zachęcać, by nie zniechęcać
|
– wsparcie rodziców w procesie wychowania
– poznanie zasad komunikacji uwzględniającej potrzeby rozwojowe dziecka – poznanie roli motywacji w procesie uczenia się |
rodzice | 1,5 godziny |
Dobrostan rodziny.
|
– poznanie komponentów dobrostanu, – wspieranie siebie i członków rodziny w dążeniu do dobrostanu i jego utrzymaniu. |
rodzice | 1,5 godziny |
pedagog Elżbieta Kazior, psycholog Magdalena Nowicka-Chwastyk
osoba/osoby prowadzące
- UCZNIOWIE
TYTUŁ | CEL | ODBIORCA | CZAS TRWANIA |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży – techniki radzenia sobie ze stresem | – wyposażenie uczniów w techniki radzenia sobie ze stresem
– lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne
|
Uczniowie klas VII i VIII
|
2 godz. |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży – sposoby radzenia sobie ze stresem
|
– zdobycie wiedzy na temat powstawania stresu i regulacji w tym zakresie
– wyposażenie uczniów w techniki radzenia sobie ze stresem – lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne
|
Uczniowie klas maturalnych
|
2 godz. |
- NAUCZYCIELE
TYTUŁ | CEL | ODBIORCA | CZAS TRWANIA |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym
|
– rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie wspierania dobrostanu dzieci i młodzieży | nauczyciele | 2 godz. |
- RODZICE
TYTUŁ | CEL | ODBIORCA | CZAS TRWANIA |
Rodzina jako fundament zdrowia psychicznego. |
– wsparcie rodziców w procesie wychowania |
Rodzice uczniów kl. VII/VIII | 1,5 godz. |
Anna Rubin
osoba/osoby prowadzące
- DZIECI/ UCZNIOWIE
Tytuł | Cele ogólne |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży | -Prowadzenie psychoterapii indywidualnej
-Psychoedukacja na temat zdrowia psychicznego skierowana do dzieci i młodzieży -Działania z zakresu profilaktyki uzależnień (w tym działania mające na celu przeciwdziałanie pojawienia się zachowań ryzykownych)
|
- NAUCZYCIELE
Tytuł | Cele ogólne |
Udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych | -Prowadzenie działań z zakresu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
-Współpraca z nauczycielami w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych |
- RODZICE
Tytuł | Cele ogólne |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i opiekunom | -Udzielanie wsparcia rodzicom i opiekunom w wypełnianiu ich roli rodzicielskiej
-Psychoedukacja na temat zdrowia psychicznego skierowana do rodziców i opiekunów -Udzielanie wsparcia rodzicom i opiekunom w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi dzieci i młodzieży
|
Aleksandra Dusińska-Żaczkiewicz – psycholog
DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
TYTUŁ | CEL |
Bajkoterapia | W zależności od potrzeb bajkoterapia może mieć działania wyciszające, psychoedukacyjne i wspierające w rozwoju. Celem jest pogłębienie rozumienia ważnych dla dzieci tematów oraz poszerzanie kompetencji emocjonalno-społecznych. |
Nieprzyjemne emocje – jak sobie z nimi radzić i gdzie szukać pomocy. | Pogłębienie umiejętności rozpoznawania i nazywania nieprzyjemnych emocji, nauka sposobów radzenia sobie oraz stworzenie “listy” osób, które mogą w trudnych sytuacjach pomagać. |
DLA RODZICÓW DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
TYTUŁ | CEL |
Rozwój dziecka od narodzin do wieku szkolnego – co każdy rodzic powinien wiedzieć. | Nabycie wiedzy dotyczącej prawidłowości rozwoju dzieci od narodzin do około 7 roku życia. Wskazanie miejsc, w których można otrzymać pomoc i wsparcie, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko nie rozwija się prawidłowo. |
Grupa wsparcia dla mam dzieci ze specjalnymi potrzebami lub dzieci z trudnościami wychowawczymi. | Pogłębianie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w wychowywaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami lub z trudnościami wychowawczymi. Budowanie wzajemnego wsparcia emocjonalnego i psychologicznego. |
DLA NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLA
TYTUŁ | CEL |
Objawy depresji i zaburzeń emocjonalnych u dzieci. | Nabycie wiedzy dotyczącej genezy oraz objawów zaburzeń depresyjnych oraz tego, na co zwracać uwagę w przedszkolu. Pogłębienie umiejętności wspierania dzieci w kryzysie. |
Autyzm i ADHD w przedszkolu. | Podsumowanie aktualnej wiedzy dot. spektrum autyzmu oraz ADHD. Pogłębienie świadomości potrzeb i zasobów dzieci nieneurotypowych oraz metod pracy w przedszkolu. |
Barbara Czuchta – psycholog
UCZNIOWIE KLAS IV-VI
TYTUŁ | CEL |
Jak mogę dbać o dobre relacje z moimi rówieśnikami? | Rozwój kompetencji emocjonalno – społecznych
Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, asertywności, integracja
|
Można inaczej – trening umiejętności rozwiązywania konfliktów | Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w grupie
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami |
NAUCZYCIELE
TYTUŁ | CEL |
Lęk i depresja – funkcjonowanie dziecka w szkole | Wzbogacenie wiedzy nauczycieli w zakresie zaburzeń lękowych i depresyjnych
Wymiana doświadczeń w pracy bezpośredniej z uczniem Wspieranie i ochrona zdrowia psychicznego. |
Trudne zachowania i emocje u ucznia. Symptomy kryzysu emocjonalnego. | Profilaktyka zdrowia psychicznego
Poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat przejawów kryzysu emocjonalnego u dzieci Wspieranie i ochrona zdrowia psychicznego.
|
RODZICE
TYTUŁ | CEL |
Zachowania trudne u dziecka – zajęcia warsztatowe
|
Rozwój umiejętności wychowawczych rodziców
Wsparcie rodziców w trudnych sytuacjach wychowawczych |
Jak wspierać dzieci w radzeniu sobie ze stresem? | Wspieranie zachowań prozdrowotnych u dzieci
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych
|
Małgorzata Bielat-Nowacka – psycholog
UCZNIOWIE KLAS IV-VI
TYTUŁ | CEL |
Bądź kumplem, nie dokuczaj. Zajęcia wg Programu Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę” | Kształtowanie empatii, przybliżenie problemu dokuczania i sposobów radzenia sobie z agresją. |
Team Building- Tworzenie tożsamości grupowej klasy. | Praca nad integracją zespołu klasowego, wspieranie koleżeńskich postaw i współpracy. |
NAUCZYCIELE
TYTUŁ | CEL |
Kilka ciekawych pomysłów na profilaktyczną godziną wychowawczą. | Poszerzenie metod i wiedzy nauczycieli dotyczącej urozmaicenia godziny wychowawczej, zapoznanie się z nowymi pomysłami dotyczącymi ćwiczeń i kart pracy z zakresu profilaktyki |
RODZICE
TYTUŁ | CEL |
Grupa wsparcia dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu
|
Rozwój umiejętności wychowawczych rodziców
Wsparcie rodziców w trudnych sytuacjach wychowawczych |
Super mama- super dziecko | Praca nad własnymi zasobami rodzica, wspieranie rodzica w utrzymywaniu dobrostanu psychicznego. Praca nad przekazem transgeneracyjnym. |
Agnieszka Ochnik- pedagog
UCZNIOWIE
TYTUŁ | CEL |
„Konflikt.. I co dalej?”
|
Wskazanie sposobów rozwiązania zaistniałych problemów.
Nabycie przez uczniów konkretnych umiejętności społecznych.
|
„Uzależnienie od telefonu i internetu – Profilaktyka uzależnień”
|
Uczeń potrafi zauważyć symptomy uzależnień, wie gdzie może zgłosić się o pomoc. |
NAUCZYCIELE
TYTUŁ | CEL |
„Współpraca z trudnym rodzicem” | Nabycie przez nauczycieli konkretnych umiejętności potrzebnych w kontakcie z uczniem i rodzicem.
|
RODZICE
TYTUŁ | CEL |
„Kara czy konsekwencja?” | Poszerzenie wiedzy na temat konsekwencji w wychowaniu |
„ Rola rodzica w procesie wychowania” | Uświadomienie, jak ważną rolę odgrywają rodzice w procesie wychowania. |