Zarząd PFRON zmienił Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku.
Od 1 lipca 2025 roku wniosek o dofinansowanie w ramach Obszaru E programu będą mogły złożyć osoby, które w warunkach domowych korzystają z jednego ze świadczeń:
- hospicjum domowe,
- opieki paliatywnej,
- pielęgniarskiej opieki długoterminowej,
- na podstawie zalecenia lekarza specjalisty.
Wniosek o dofinansowanie będą mogły złożyć również osoby, które dotychczas mogły ubiegać się o takie dofinansowanie, czyli osoby, które w warunkach domowych korzystają z jednego ze świadczeń:
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla dzieci wentylowanych, mechanicznie,
- poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
Uwaga! Jeżeli jesteś osobą, która w warunkach domowych korzysta z jednego z wyżej wymienionych świadczeń, a koncentrator tlenu lub respirator, z którego korzystasz jest wypożyczony lub zakupionego ze środków własnych, będziesz mógł również złożyć wniosek.
Do którego programu złożyć wniosek o dodatek do energii elektrycznej?
Do programu „Aktywny samorząd” Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej.
Gdzie złożyć wniosek?
Od dnia 11 lipca 2025 roku w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie składania kolejnych wniosków itd.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego:
- bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00
numer 800 889 777 lub - sow@pfron.org.pl
W jakim terminie złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć do dnia 31 grudnia 2025 r.
W kolejnych latach o terminie przyjmowania wniosków ogłosimy na naszej stronie internetowej, w zakładce komunikaty programy i zadania PFRON aktywny samorząd komunikaty.
Kto może złożyć wniosek?
Wniosek możesz złożyć:
- we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, nieposiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby, która udzieliła Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej – portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).
Co możesz uzyskać ?
Dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną, w związku z tym, że stale, intensywnie korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora i masz zwiększone zużycie energii elektrycznej. Dodatek ten otrzymasz w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, czyli po ich opłaceniu.
Jaka jest wysokość dodatku?
100 zł miesięcznie.
Pamiętaj, że dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną jest ograniczony czasowo. Otrzymasz go maksymalnie na okres 6 miesięcy (po 100 zł miesięcznie) i minimalnie na okres 3 miesięcy (po 100 zł miesięcznie).
Dodatek wypłacany jest za pełny miesiąc, nawet jeśli opłaciłeś energię lub rozpocząłeś wentylację, na przykład pod koniec miesiąca.
Ponieważ w programie w przypadku Obszaru E obowiązuje zasada refundacji kosztów poniesionych do 180 dni przed złożeniem wniosku, nowi adresaci pomocy – użytkownicy koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych, którzy złożą wniosek do dnia 30 lipca 2025 roku, mogą ubiegać się o dodatek za 6 miesięcy – począwszy od stycznia 2025 roku.
Wniosek złożony po tej dacie (np. 31 lipca 2025 roku) może obejmować dodatek od lutego 2025 roku.
Ile miesięcy może obejmować wniosek?
Trzy, cztery, pięć lub sześć miesięcy. Dofinansowanie w formie dodatku możesz uzyskać raz w miesiącu.
Jeden wniosek o dofinansowanie, musi obejmować dodatek za co najmniej 3 miesiące, ale nie więcej niż za 6 miesięcy.
Po co jest dodatek w programie „Aktywny samorząd”?
Dodatek ma zwiększyć niezależność oraz szanse na aktywizację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością, które muszą korzystać z wentylacji domowej.
Kto obsługuje Twój wniosek?
Wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (MCPR lub PCPR).
Dane kontaktowe realizatorów programu znajdują się pod linkiem: sow baza instytucji
Co zawiera wniosek?
Tylko najpotrzebniejsze dane i załączniki.
Wpisane raz do systemu SOW dane wykorzystasz w kolejnym wniosku!
Przygotuj skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Potrzebne będzie również zaświadczenie potwierdzające, że korzystasz z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).
Formularz zaświadczenia jest załącznikiem do tego komunikatu.
Pamiętaj! Wniosek musi być przez Ciebie podpisany!
Tylko podpisany i kompletny wniosek będzie rozpatrzony. Kompletny wniosek to taki, który zawiera wszystkie wymagane dane i załączniki.
Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!
Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wniosku.
Sprawdź, czy wszystkie dane w zaświadczeniu zostały uzupełnione i czy zostało ono podpisane.
Zaświadczenie może być podpisane
- przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem oraz opieczętowane pieczątką imienną osoby, która go podpisała,
lub
- przez osobę upoważnioną przez tę placówkę oraz opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową).
Na końcu komunikatu umieściliśmy formularz zaświadczenia.
Jeśli zaświadczenie będzie wypełniane elektronicznie, to może być również podpisane elektronicznie.
Nie zapomnij, aby we wniosku:
- wpisać prawidłowy numer PESEL – przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
- wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek,
- złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola
w systemie SOW, tj.:- o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która to kwalifikacja odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
- o użytkowaniu urządzenia w okresie, za który ubiegasz się o dodatek,
- o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych w oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku,
- o wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line),
- o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
- o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy,
- o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.
Nie musisz:
- być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków,
- gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
- czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie Twojego wniosku.
Co po złożeniu wniosku?
- Czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji.
- Jeśli tak, to wkrótce otrzymasz przyznany dodatek na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.
- wnioskodawca ubiegający się o pomoc w ramach Obszaru E zobowiązany jest do:
- wskazania we wniosku okresu objętego refundacją kosztów opłaty za energię, przy czym okres ten nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące,
- wskazania numeru rachunku bankowego wnioskodawcy, na który zostaną przekazane środki PFRON,
- załączenia do wniosku:
- zaświadczenia potwierdzającego korzystanie ze świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej, zgodnie ze wzorem określonym w SOW,
- skanu aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia),
- złożenia we wniosku oświadczenia o:
- uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
- użytkowaniu koncentratora tlenu lub respiratora w okresie, za który przysługuje dodatek,
- zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych przez niego oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku,
- wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub
z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line), - przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty), - przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy,
- zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym
w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku;
Wnioski w ramach Obszaru E są realizowane poprzez wypłatę dodatku, po pozytywnej weryfikacji formalnej wniosku i pozytywnej decyzji realizatora programu, bez konieczności zawarcia umowy dofinansowania. Przed wypłatą środków każdorazowo weryfikowany jest nr PESEL wnioskodawcy oraz beneficjenta.
Uwaga osoby zainteresowane dodatkiem na pokrycie kosztów energii elektrycznej (Obszar E)
Nabór wniosków rusza wcześniej niż w pozostałych zadaniach programu, aby umożliwić złożenie wniosku o refundację kosztów jeszcze za lipiec 2024 roku wszystkim osobom, które z różnych względów nie zdążyły złożyć wniosku w 2024 roku. Jeśli złożysz wniosek w styczniu, to możesz uzyskać dodatek za 6 minionych miesięcy – od lipca do grudnia 2024 roku. W programie obowiązuje okres kwalifikowalny na refundację poniesionych kosztów – 180 dni przed złożeniem wniosku.
Wypłaty dodatku na wnioski złożone w 2025 roku rozpoczną się jednak nie wcześniej niż w drugim kwartale roku. W pierwszym kwartale roku powiaty dysponują wyłącznie środkami przekazanymi na realizację wniosków złożonych w programie w 2024 roku. Po ich rozliczeniu otrzymają z PFRON środki na realizację nowych wniosków.
Osoby składające wniosek w formie papierowej, nie korzystające z systemu SOW proszone są o wypełnienie oświadczenia o wykluczeniu cyfrowym.