INFORMACJE O PROJEKCIE
Projekt: „Moc aktywności” Nr: FEDS.07.05-IP.02-0150/24
Polska Filantropia realizująca wraz z firmą Paweł Rozmarynowski ARTCOM, będącą Partnerem Projektu, zapraszają do udziału w projekcie pn. „Moc aktywności”, nr FEDS.07.05-IP.02-0150/24.

Celem projektu do 31.08.2026 r. jest zwiększenie zdolności do zatrudnienia oraz aktywnego udziału w życiu społeczno-zawodowym 80 (48 K / 32 M) osób młodych w wieku 18-29 lat, bez pracy: pozostających poza zatrudnieniem, edukacją i szkoleniem (osoby z kategorii NEET) lub będących kobietami wychowującymi dzieci, należących do minimum jednej kategorii (katalog osób wskazanych w podrozdziale 4.2, pkt. 1 Wytycznych dot. realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027) tj. m.in.:
– osób biernych zawodowo,
– osób / rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej,
– osób o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym,
– osób z niepełnosprawnościami – w projekcie założono udział min. 8 (5 K / 3 M) ON,
– członków gospodarstw domowych sprawujących opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,
– osób objętych ochroną czasową w Polsce w zw. z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę,
zamieszkujących w rozumieniu KC w województwie dolnośląskim, w tym min. 60 % tj. 48 (28 K / 20 M) osób na obszarze wiejskim wg klasyfikacji DEGURBA i/lub obszarze zagrożonym trwałą marginalizacją i/lub w miastach średnich tracących funkcję społeczno-gospodarczą, poprzez realizację zindywidualizowanego i kompleksowego wsparcia aktywnej integracji.

Grupa docelowa projektu to: 80 (48 K / 32 M) osób młodych w wieku 18-29 lat, bez pracy: pozostających poza zatrudnieniem, edukacją i szkoleniem lub będących kobietami wychowującymi dzieci, należących do min. 1 kategorii (katalog osób wskazanych w podrozdziale 4.2, pkt. 1 Wytycznych dot. realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027) tj. m.in.:
– osób biernych zawodowo,
– osób / rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej,
– osób o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym,
– osób z niepełnosprawnościami – w projekcie założono udział min. 8 (5 K / 3 M) ON,
– członków gospodarstw domowych sprawujących opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,
– osób objętych ochroną czasową w Polsce w związku z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę,

zamieszkujących w rozumieniu KC w województwie dolnośląskim, w tym min. 48 (28 K / 20 M) osób zamieszkujące na obszarze wiejskim wg DEGURBA i/lub zagrożonym trwałą marginalizacją i/lub w miastach średnich tracących funkcję społeczno-gospodarczą.

W ramach przedmiotowego projektu przewidziano następujące zadania:
Zadanie 1 – Identyfikacja potrzeb i opracowanie Indywidualnego Planu Działania
– w toku indywidualnych spotkań z Uczestnikami/czkami Projektu (80 UP x 3 h / UP; 2 dni / UP) doradca zawodowy dokona identyfikacji potrzeb UP, w tym m.in. poprzez diagnozę potrzeb szkoleniowych (w tym cyfrowych) i walidacyjnych oraz możliwości doskonalenia zawodowego. Efektem etapu identyfikacji potrzeb będzie opracowanie wraz z UP INDYWIDUALNEGO PLANU DZIAŁANIA (IPD), zawierającego działania dostosowane do sytuacji osobistej, społecznej i zawodowej UP (IPD będzie zawierać formy wsparcia konieczne do realizacji w kontekście sytuacji UP, działania do samodzielnej realizacji oraz termin i warunki zakończenia). Wszyscy UP przejdą ocenę umiejętności cyfrowych na podstawie testu łączącego elementy samooceny z zadaniami praktycznymi. Każdy UP otrzyma ofertę wsparcia, obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu aktywizacji społeczno-zawodowej.
Zadanie 2 – Treningi kompetencji społecznych
– każdy UP weźmie udział GRUPOWYCH TRENINGACH KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH (wybór 3 tematów z 4 na podstawie IPD, realizowanych z naciskiem na rozbudzenie aktywności i samodzielności [8 grup (po 10 UP) x 3 tematy x 12 h/temat; łącznie 80 UP x 36 h/UP; 6 dni / grupę]:
– NA CO DZIEŃ – tematyka oscylować będzie wokół umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego, wypełniania obowiązków domowych / rodzinnych, racjonalnego gospodarowania własnymi środkami finansowymi, oszczędzania,
– KOMUNIKACJA – kształtowanie pozytywnych relacji z bliskimi, osobami z otoczenia, pracodawcami, osobami w instytucjach i urzędach,
– AUTOPREZENTACJA – umiejętność kreowania pożądanego wizerunku i prezentowania swoich mocnych stron,
– RADZENIE SOBIE ZE STRESEM – umiejętność rozładowywania napięcia w sytuacjach rodzinnych i zawodowych, łagodzenia konfliktów.
Treningi prowadzić będą do nabycia przez UP kompetencji weryfikowanych w IV etapach: ZAKRES, WZORZEC, OCENA, PORÓWNANIE. UP biorącym udział w treningach zostanie zapewnione wyżywienie (obiad) i materiały szkoleniowe.
Zadanie 3 – Szkolenia podnoszące kompetencje cyfrowe
– udział w zadaniu zgodnie z diagnozą w IPD obejmującą ocenę umiejętności cyfrowych (obowiązkowo w ramach wsparcia dla osób młodych zaplanowano ocenę umiejętności cyfrowych z wykorzystaniem narzędzia WARKC (pod warunkiem jego dostępności) lub „Europejskiego narzędzia do oceny poziomu kompetencji cyfrowych”. Wynik „bardzo dobry” oceny zwalnia z propozycji uzupełnienia kompetencji, natomiast wszystkim osobom z niższym wynikiem zostanie zaproponowane szkolenie cyfrowe. W związku z dynamicznym postępem rozwoju technologii cyfrowych, widocznym zarówno w gospodarce jak i życiu codziennym, każda osoba (zwłaszcza młoda) powinna dysponować pewnym minimalnym przygotowaniem w zakresie kompetencji cyfrowych, które wkrótce będzie niezbędne niezależnie od wykonywanego zawodu. Wobec powyższego, dla 48 UP z największymi deficytami w tym zakresie (na podstawie IPD) zaplanowano uzupełnienie poziomu kompetencji w ramach SZKOLEŃ PODNOSZĄCYCH KOMPETENCJE CYFROWE O PROFILU OGÓLNYM [8 grup (po 6 UP) x 5 tematów x 16 h/temat;
łącznie 48 UP x 80 h / UP; 13 dni/grupę; 6-7 h/dzień]. Zakres merytoryczny zajęć odpowiadać będzie ramie „Digital Competence Framework” (DIGCOMP) i obejmować będzie 5 MODUŁÓW TEMATYCZNYCH na poziomie podstawowym A – 16 godz./moduł:
I. INFORMACJA – m.in. przeglądanie, szukanie, filtrowanie i przechowywanie informacji,
II. KOMUNIKACJA – m.in. wykorzystanie narzędzi cyfrowych i aplikacji, dzielenie się informacjami i zasobami,
III. TWORZENIE TREŚCI – m.in. tworzenie, integracja i przetwarzanie treści,
IV. BEZPIECZEŃSTWO – m.in. narzędzia służące ochronie, ochrona danych osobowych,
V. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW – m.in. rozwiązywanie problemów technicznych, innowacyjność i twórcze wykorzystanie technologii.
UP otrzymają podręczniki i materiały szkoleniowe (w formacie dostępnym dla ON) oraz zostanie im zapewniony obiad. Minimalny wymagany poziom obecności na zajęciach to 80 % godzin zajęć. Szkolenia zakończą się formalnym wynikiem oceny i walidacji oraz będą dawać możliwość uzyskania certyfikatu ECCC. Certyfikacja nastąpi po walidacji, w sytuacji kiedy właściwy organ uzna, że dany UP osiągnął efekty uczenia się spełniające określone standardy. UP uzyskają certyfikaty ECCC po zdaniu egzaminów z każdego z 5 modułów. Każdy UP biorący udział w szkoleniach zobowiązany jest przystąpić do egzaminu. Biorąc pod uwagę analizę GD, w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów zaplanowano również możliwość przystąpienia do EGZAMINU POPRAWKOWEGO dla UP, którym nie udało się zdać egzaminu za pierwszym podejściem – założono egzaminy poprawkowe ze średnio dwóch modułów dla 6 UP.
Zadanie 4 – Indywidualne poradnictwo psychologiczne, prawne oraz jobcoaching:
– indywidualne poradnictwo psychologiczne (40 UP x 6 h / UP; 3 dni / UP): poradnictwo pomoże UP złagodzić problemy wynikające z ich postawy wobec otoczenia oraz oddalenia od zasad w nim panujących. Psycholog pomoże UP zniwelować destruktywne przeświadczenia o sobie i ocenie otoczenia, osłabić wewnętrzne bariery, przezwyciężyć bieżące problemy i podtrzymać motywację. Psycholog wesprze UP w przełamaniu ich lęków, nauczy radzić sobie ze stresem i kontrolować emocje. Eliminując / łagodząc zdiagnozowane deficyty intrapsychiczne, UP dzięki pomocy psychologa będą dążyć do lepszego poznania i zrozumienia siebie i efektywniejszego wykorzystania predyspozycji i potencjału, zwiększając samoświadomość i samoakceptację,
– indywidualne poradnictwo prawne (32 UP x 3 h / UP; 2 dni / UP): poradnictwo prawne wyposaży UP w wiedzę dot. rodzajów ryzyka socjalnego i możliwych form pomocy oraz zwiększy świadomość UP na temat ich praw, czy spoczywających na nich obowiązków. Doradca (w zależności od potrzeb) udzieli UP informacji z zakresu prawa rodzinnego / pracy / ubezpieczeń społecznych, pomoże w sporządzeniu pism urzędowych, wyposaży w wiedzę w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, co wesprze UP w rozwiązywaniu problemów wpływających na sytuację, w której się znajdują,
– indywidualne poradnictwo zawodowe w formie jobcoachingu (80 UP x 6 h / UP; 3 dni / UP): jobcoaching jako skuteczne narzędzie wspierania rozwoju personalno-zawodowego pomoże UP w trwałym wejściu na rynek pracy. Metoda ta, będąca uniwersalnym rozwiązaniem, które może być zastosowane wobec różnych grup wiekowych i społecznych w kontekście ich aktywizacji zawodowej, szczególny nacisk kładzie na motywowanie do kształcenia i poszerzania kompetencji osób niechętnych dokształcaniu się. Coach wesprze realizację IPD, budując motywację UP i
pomagając rozwiązać bieżące trudności w sferze zawodowej co pozwoli osiągnąć trwałe efekty zmiany postaw i sytuacji UP.
Zadanie 5 – Szkolenia zawodowe
– by zwiększyć szansę UP na uzyskanie / utrzymanie zatrudnienia dla wszystkich UP zaplanowano SZKOLENIA ZAWODOWE służące zdobyciu kompetencji / kwalifikacji zawodowych (80 UP x śr. 110 h dydaktycznych / UP; śr. 1 – 2 m-ce / UP) w ramach OTWARTEGO PAKIETU SZKOLEŃ – konkretne tematy zostaną wskazane w toku projektu w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i potencjał każdego UP (zgodnie z IPD) – indywidualizacja wsparcia. Jednocześnie szkolenia będą uwzględniać rzeczywiste potrzeby na określone kwalifikacje i umiejętności na regionalnym / lokalnym rynku pracy. UP dzięki uczestnictwu w projekcie (o ile będzie to zgodne z ich IPD) będą mogli nabyć umiejętności cyfrowe (w ramach Zadania 3 i szkoleń zawodowych ukierunkowanych na nabycie umiejętności z zakresu technologii cyfrowych), umiejętności niezbędne do podjęcia pracy w sektorze zielonej gospodarki oraz umiejętności w zawodach związanych z usługami zdrowotnymi i opiekuńczymi. Efektem szkoleń będzie zdobycie, zmiana lub podniesienie kwalifikacji lub nabycie kompetencji (weryfikowanych w ramach IV etapów: ZAKRES, WZORZEC, OCENA, PORÓWNANIE. Fakt nabycia kwalifikacji potwierdzony zostanie odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem), rozpoznawalnym i uznawanym w danym środowisku, sektorze lub branży, a fakt nabycia kompetencji poprzez wydanie dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji. Wymagana frekwencja to min. 80% godzin zajęć. Podczas szkoleń będą wykorzystywane różnorodne, angażujące UP metody kształcenia oraz środki i materiały dydaktyczne. Części UP zapewnione zostaną badania lekarskie (jeśli wymagać będzie tego tematyka szkoleń). UP otrzymają stypendia szkoleniowe.
Zadanie 6 – Staże zawodowe
– dla 52 UP z największymi deficytami w zakresie doświadczenia zawodowego zaplanowano wsparcie w formie 3 miesięcznego STAŻU spójnego z tematyką szkoleń, podczas którego wykorzystają posiadane kompetencje i kwalifikacje zawodowe w rzeczywistym środowisku pracy, nabędą praktyczne umiejętności do wykonywania pracy i ostatecznie przełamią bierne postawy. Wsparcie stażowe realizowane zgodnie z zaleceniem Rady UE z dn.10.03.2014 ws. ram jakości staży oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży. Staże odbędą się na podstawie trójstronnych umów między Wnioskodawcą, UP i pracodawcą przyjmującym na staż, zawierających podstawowe warunki przebiegu stażu, w tym: cel, okres trwania stażu, wysokość stypendium, miejsce wykonywania pracy, zakres obowiązków oraz dane opiekuna stażu i UP odbywającego staż. Zadania w ramach stażu będą wykonywane w oparciu o program stażu (opracowany indywidualnie z uwzględnieniem potrzeb i potencjału stażysty), przygotowany przez podmiot przyjmujący na staż i organizatora stażu oraz podpisany przez stażystę. Przy ustaleniu programu stażu uwzględnione zostaną predyspozycje psychofizyczne i zdrowotne, poziom wykształcenia oraz kwalifikacje zawodowe UP. Uczestnicy/czki odbywający/e staż wykonują zadania w wymiarze 40 h/tydz. i 8 h/dzień (ON w stopniu znacznym lub umiarkowanym – 35 h/tydz. i 7 h / dzień), pod nadzorem opiekuna stażu, który wprowadzi UP w zakres obowiązków oraz zapozna z procedurami i zasadami organizacji, a także będzie monitorował realizację obowiązków i celów edukacyjno-zawodowych (zg. z programem stażu) i udzielał informacji zwrotnych stażyście na temat osiąganych wyników i stopnia realizacji zadań. Po zakończeniu stażu opracowana zostanie
ocena (w formie pisemnej przez podmiot przyjmujący na staż), uwzględniająca osiągane rezultaty oraz efekty stażu. Wnioskodawca po zapoznaniu się z opinią pracodawcy wyda UP zaświadczenie o odbyciu stażu. W ramach projektu zaplanowano otwarty nabór ofert stażu od podmiotów przyjmujących na staż. UP zostaną zapewnione stypendia stażowe, badania lekarskie i ubezpieczenie NNW.
Zadanie 7 – Indywidualne pośrednictwo pracy
– dla wszystkich UP zaplanowano INDYWIDUALNE POŚREDNICTWO PRACY, będące kluczowym elementem wsparcia, pozwalającym UP uzyskać w możliwie krótkim czasie odpowiednie zatrudnienie. Podczas indywidualnych spotkań z UP (80 UP x 6 h / UP; 3 dni / UP) i na podstawie IPD, pośrednik pracy rozpozna ich sytuację społeczno-zawodową, a po zebraniu niezbędnych informacji, wspólnie z UP wyszuka oferty pracy zgodnych z ich oczekiwaniami, kwalifikacjami i predyspozycjami, a także możliwościami lokalnego rynku pracy (min. 3 oferty / UP). Pośrednik przygotuje UP do udziału w rekrutacji (omówi potencjalne pytania rekruterów i zweryfikuje dokumenty aplikacyjne UP) oraz zainicjuje kontakty UP z pracodawcami. W toku realizacji pośrednictwa pracy UP będą informowani o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy, a także zostaną wyposażeni w umiejętność sprawnego poruszania się po rynku pracy i samodzielnego poszukiwania zatrudnienia.
Zadanie 8 – Indywidualny mentoring
– aby zwiększyć szansę UP na utrzymanie pracy zdobytej dzięki udziałowi w projekcie, zaplanowano wsparcie w postaci MENTORINGU. Na jego realizację przewidziano pulę 80 h, która pozwoli wesprzeć np. 16 UP w wymiarze śr. 5 h / UP lub 20 UP w wymiarze śr. 4 h / UP. Mentoring to specyficzna forma pomocy i wspierania w trudnych sytuacjach zawodowych i życiowych, zw. głównie z problemami adaptacyjnymi, która może się okazać szczególnie ważna w nowym miejscu zatrudnienia, dla osób z GD, powracających bądź wchodzących na rynek pracy. Mentoring będzie polegał na indywidualnych spotkaniach i zbudowaniu relacji UP z doświadczonym mentorem. Wsparcie mentora wesprze proces uczenia i rozwoju UP w organizacji, firmie, jak i w procesach adaptacji społ. Korzyściami z tej formy wsparcia są m.in.:
– możliwość kontaktu z pozytywnym wzorcem, autorytetem;
– weryfikacja wiedzy i poglądów;
– poznanie realiów świata zawodowego, procedur administracyjnych;
– zwiększenie pewności siebie, pozytywnej samooceny i motywacji.

Uczestnikom/czom Projektu oferujemy:
✓ Stypendium szkoleniowe (w wysokości 1 461,90 zł brutto = netto),
✓ Stypendium stażowe (w wysokości 1 994,40 zł brutto = netto/m-c) – dot. Uczestników/czek odbywających staż,
✓ Zwrot kosztów dojazdu,
✓ Zwrot kosztów opieki nad dzieckiem/osobą zależną,
✓ Catering,
✓ Materiały szkoleniowe,
✓ Ubezpieczenie NNW na czas trwania stażu zawodowego,
✓ Badania lekarskie.

W ramach zadań: 1 – 7 przewidziano dla śr. 50 % Uczestników Projektu zwrot kosztów dojazdu oraz dla śr. 10 % Uczestników Projektu zwrot kosztów opieki nad dzieckiem / osobą zależną.

Wskaźniki realizacji Projektu:
Wskaźniki produktu:
1. Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, objętych wsparciem w programie – 16 Uczestników/czek Projektu (10 K, 6 M)
2. Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie – 4 Uczestników/czek Projektu (2 K, 2 M)
3. Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie – 64 Uczestników/czek Projektu (38 K, 26 M)
4. Liczba osób w wieku 18-29 lat objętych wsparciem w programie – 80 Uczestników/czek Projektu (48 K, 32 M)
5. Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży – 2 083 468,46 PLN
6. Liczba osób zamieszkujących na obszarze wiejskim wg klasyfikacji DEGURBA i/lub na obszarze zagrożonym trwałą marginalizacją i/lub w miastach średnich tracących funkcje społeczno – gospodarcze, objętych wsparciem w programie – 48 Uczestników/czek Projektu (28 K, 20 M)
Wskaźniki rezultatu:
1. Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu Projektu – 68 Uczestników/czek Projektu (40 K, 28 M)
2. Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu Projektu – 24 Uczestników/czek Projektu (14 K, 10 M)
3. Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu – 22 Uczestników/czek Projektu (13 K, 9 M)
4. Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu – 72 Uczestników/czek Projektu (43 K, 29 M)
5. Liczba osób, które w wyniku otrzymanego wsparcia podjęły zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w wymiarze co najmniej ½ etatu zawartej na okres co najmniej 6 miesięcy – 16 Uczestników/czek Projektu (10 K, 6 M)
Inne wspólne wskaźniki produktu:
1. Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie – 8 Uczestników/czek Projektu (5 K, 3 M)

Udział w projekcie pozwoli Uczestnikom projektu:
✓ rozwiązać problemy utrudniające / uniemożliwiające aktywny udział w życiu społecznym i zawodowym,
✓ nabyć / dostosować posiadane kompetencje (w tym cyfrowe) / kwalifikacje do potrzeb pracodawców,
✓ zdobyć doświadczenie zawodowe, uzyskać i utrzymać korzystne zatrudnienie.

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027, Priorytet 7 Fundusze Europejskie na rzecz rynku pracy i włączenia społecznego na Dolnym Śląsku, Działanie 7.5 Aktywna integracja, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasadą równości kobiet i mężczyzn.

Zapraszamy do kontaktu:
Biuro Projektu: Plac Solidarności 1/3/5, 53 – 661 Wrocław
Agata Michalska
Telefon: 574 596 798, 727 176 446
e-mail: projekty@polskafilantropia.pl
biuroprojektu.wroclaw@gmail.com

Wartość projektu: 2 083 468,46 PLN
Dofinansowanie Projektu: 1 979 295,03 PLN
Dofinansowanie z UE: 1 458 427,92 PLN
Okres realizacji projektu: 01.03.2025 r. – 31.08.2026 r.

ZASADY RÓWNOŚCI I DOSTĘPNOŚCI

Definicje:

Dyskryminacja – różnicowanie, wykluczanie lub ograniczanie ze względu na jakiekolwiek przesłanki w szczególności płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Celem lub skutkiem dyskryminacji jest naruszenie lub brak uznania możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.
Zasada równości kobiet i mężczyzn – wdrożenie działań mających na celu osiągnięcie stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki. To również stan, w którym kobiety i mężczyźni mają równy dostęp do korzystania z zasobów (np. środki finansowe, szanse rozwoju). Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci. Jest to również uwzględnianie perspektywy płci w głównym nurcie wszystkich procesów i działań w ramach programów (tj. podczas przygotowywania, wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji, promocji i kontroli programów).
Zasada równości szans i niedyskryminacji – wdrożenie działań umożliwiających wszystkim osobom sprawiedliwe i pełne uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
Zasady równościowe (horyzontalne) – rozumiane łącznie jako zasada równości kobiet i mężczyzn oraz zasada równości szans i niedyskryminacji. Projekt jest zgodny z zasadami równości szans Kobiet i Mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla ON, tj. m.in. :
• projekt dostępny dla osób niepełnosprawności;
• dodatkowe punkty dla osób niepełnosprawnych i Kobiet;
• promowanie pozytywnego wizerunku Kobiet i Mężczyzn;
• działania i treści przekazywane Państwu w ramach projektu są wolne od ograniczeń wynikających ze stereotypów płci;
• uwzględnieniu elastycznych godzin zajęć umożliwiający godzenie życia zawodowego i prywatnego;
• język wrażliwy na płeć, równościowy;
• miejsca realizacji wsparcia bez barier architektonicznych;
• zastosowanie mechanizmu racjonalnych uprawnień – jeśli zdiagnozowano taką potrzebę wobec danego ON.

Więcej informacji dotyczących Zasad równości szans Kobiet i mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji znajdą Państwo w linkach poniżej:
• Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027: – https://funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/wytyczne/wytyczne-dotyczace-realizacji-zasad-rownosciowych-w-ramach-funduszy-unijnych-na-lata-2021-2027/
• Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami: – https://funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/ustawa-o-dostepnosci/
• Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych: – https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001169/O/D20121169.pdf
• Karta praw podstawowych Unii Europejskiej: – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:12016P/TXT&from=DE
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r.: – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1060&from=PL