O zrealizowanych inwestycjach drogowych, mijającej kadencji rady powiatu oraz planach na najbliższy czas rozmawiamy z Grzegorzem Pierzchalskim, wicestarostą powiatu w latach 2014-2018 i etatowym członkiem zarządu tej kadencji.
– Jak ocenia Pan miniony, 2023 rok? Udało się zrealizować wyznaczone cele?
Ubiegły rok pod względem wyznaczonych celów był bardzo ambitny i intensywny. W sierpniu i wrześniu odbieraliśmy największy projekt drogowy w historii Powiatu Średzkiego, czyli przebudowę czterech dróg powiatowych (Pichorowice, Brzezina, Osiek, Chomiąża) oraz budowę ścieżki rowerowej (Cesarzowice – Ujazd Górny) w ramach pierwszego naboru rządowego programu Polski Ład. Całkowita wartość tego zadania wyniosła blisko 27 mln zł, a efektem realizacji projektu jest 9,5 km przebudowanych dróg, 6,5 km nowych ścieżek rowerowych oraz 3,2 km przebudowanych chodników.
Rozpoczęliśmy również realizację kolejnych inwestycji drogowych z drugiego naboru programu Polski Ład o łącznej wartości ponad 13 mln zł. W ramach tego dofinansowania wyremontowane zostanie ponad 2 km drogi relacji Pichorowice – Pielaszkowice w gminie Udanin, 1,5 km drogi w Brzezince Średzkiej oraz przebudowana zostanie ulica Sienkiewicza w Malczycach o długości 1,7 km.
Powyższe inwestycje były naszymi najważniejszymi celami na ubiegły rok. Nigdy wcześniej w historii Powiatu nie realizowaliśmy jednocześnie ośmiu zadań drogowych. Dodatkowo z listy rezerwowej Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg pozyskaliśmy dofinansowanie na cztery kolejne modernizacje dróg, których realizację również rozpoczęliśmy w 2023 roku. To przebudowa drogi Białków – Klęka, budowa ścieżki rowerowej Chomiąża – Malczyce, remont drogi w miejscowości Wrocisławice oraz budowa przejścia dla pieszych i chodnika w Lutyni. Umowy z wykonawcami na te zadania zostały już podpisane.
– Jak widać w ostatnich latach inwestycje drogowe dominowały wśród powiatowych zadań. Która z nich, również tych realizowanych wcześniej, zasłużyła na szczególną uwagę?
To prawda, w trakcie aktualnie trwającej kadencji rady powiatu zrealizowano blisko czterdzieści mniejszych lub większych inwestycji drogowych, których łączna wartość wyniosła niemal 69 mln zł, a łączna pozyskana kwota dofinansowania to prawie 43 mln zł. Na takie właśnie szczególne wyróżnienie zasługuje projekt, o którym już wspomniałem, czyli przebudowa pięciu dróg z pierwszego Polskiego Ładu. Składa się na to wiele czynników, takich jak rekordowa wartość zadania (27 mln zł), zakres zadania i łączna długość wyremontowanych odcinków (10 km) oraz jednoczesne partnerstwo z czterema Gminami, mimo tylko jednego postępowania przetargowego na wszystkie inwestycje.
– Jak ocenia Pan współpracę z Gminami powiatu?
Bez współpracy z Gminami nie udałoby nam się zrealizować tak dużej liczby zadań, głównie przez brak możliwości pokrycia wkładu własnego w całości ze środków Powiatu. Gminy Kostomłoty, Malczyce, Miękinia i Udanin zawsze przychylnie reagowały na nasze działania, nigdy nie mieliśmy problemów z podpisaniem umów partnerskich, a także później z realizacją inwestycji. Dzięki tak dobrej współpracy niemal 13 mln zł wkładu własnego to środki pochodzące właśnie z dotacji tych Gmin. Oczywiście, czasem mamy różne zdania i inne spojrzenie na realizację inwestycji, ale wówczas “siadamy do stołu” i wypracowujemy kompromis. Przy odrobinie woli i chęci współpracy zawsze można dojść do porozumienia. Również na terenie gminy Środa Śląska, mimo braku porozumienia, zrealizowaliśmy bardzo wiele inwestycji drogowych, które w istotny sposób poprawiają warunki życia i bezpieczeństwa mieszkańców. Nowy rok to nowe nadzieje i liczę, że być może w tym roku będziemy mogli współpracować ze wszystkimi pięcioma Gminami.
– Do Pana zadań należy także nadzór nad powiatową komunikacją publiczną. Jak funkcjonuje ona w ostatnich latach?
Powiatowa komunikacja działa od 2019 roku. Rozpoczynaliśmy od czterech linii autobusowych, a w tej chwili jest ich już dziewięć. Kwota utrzymania komunikacji na przestrzeni tych lat to 5 mln zł, z czego aż 4 mln to pozyskane dofinansowanie. Pozostałą kwotę pokrywa Powiat wspólnie z czterema Gminami.
W tym momencie siatka połączeń jest, z tego co widzimy – optymalna, a liczba pasażerów z roku na rok rośnie, co bardzo nas cieszy, ponieważ to także ekologiczne rozwiązanie. Z naszej komunikacji korzysta przede wszystkim młodzież szkolna, seniorzy, a także mieszkańcy dojeżdżający do pracy. Ustalone rozkłady jazdy pozwalają na dotarcie do siedzib wszystkich pięciu Gmin.
Ponieważ zależy nam na ciągłym rozwoju już wkrótce w naszych pojazdach zostanie zamontowany system GPS, dzięki czemu aktualne położenie pojazdu i ewentualne opóźnienia będzie można śledzić za pomocą specjalnej aplikacji na telefon. Myślę, że z takiego rozwiązania ucieszą się przede wszystkim uczniowie, ale do korzystania z programu zachęcać będziemy wszystkich pasażerów.
– Co uważa Pan za największy sukces tej rady, a co za porażkę?
Obecna kadencja rady powiatu jest wyjątkowa, ponieważ trwa nie jak dotychczas cztery, a ponad pięć lat. Jak już mówiłem, na wyróżnienie zasługuje rekordowa pod względem zakresu liczba inwestycji drogowych. Nie udałoby się tego osiągnąć bez współpracy i dialogu wszystkich radnych, zarówno tych nam przychylnych, ale również radnych opozycyjnych, którzy zawsze byli otwarci na nowe inwestycje i wyzwania, które proponowaliśmy jako zarząd powiatu. Do porażek w samorządzie nie jest łatwo się przyznać, zwłaszcza w okresie przedwyborczym. Mimo to za porażkę można uznać niewystarczająca współpracę z Gminą Środa Śląska, której nie byliśmy w stanie poprawić, ale jednocześnie na którą nie mieliśmy zbyt dużego wpływu. Przez to jako rada i zarząd nie mamy poczucia realizacji 100% inwestycji.
– Co jeszcze w planach ma rada powiatu obecnej kadencji?
Obecna kadencja kończy się w kwietniu. Czasu jest niewiele, ale planów wciąż bardzo dużo. Pozyskaliśmy dofinansowanie w ramach dwóch naborów z kolejnych edycji programu Polski Ład. To 10 mln zł na nakładki asfaltowe, a także 2 mln zł na chodniki. Zależy nam, aby jeszcze w styczniu ogłosić postępowanie przetargowe na wykonanie nakładek między innymi w miejscowościach Lusina, Ujazd Górny, Ciechów – Bukówek, Chomiąża – Malczyce, Piotrowice, Osiek, Lutynia oraz na ulicy Mrozowskiej w Miękini. Następnie, najpóźniej w marcu, ogłosimy przetarg na budowę chodników, a także zaaktualizujemy dokumentację na przebudowę drogi relacji Zabłoto – Jakubkowice. Być może jeszcze przed wyborami uda nam się ogłosić przetarg na tę inwestycję.
– Jakie zadania będą czekać na radnych nowej kadencji?
Nadchodzące kwietniowe wybory powodują, że aktualnie skupiamy się przede wszystkim na inwestycjach, na które pozyskaliśmy już dofinansowanie, czyli na tym, co jest pewne. Mimo to w budżecie na obecny rok zaplanowaliśmy m.in. opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania dotyczącego przebudowy drogi powiatowej relacji Szczepanów – Kobylniki – Lubiatów – Zabór Wielki – Klęka wraz ze ścieżką rowerową. Myślę, że niezależnie od wyników wyborów ta inwestycja drogowa będzie priorytetem i wyzwaniem dla kolejnej Rady Powiatu w Środzie Śląskiej. Ponadto zadecydowaliśmy również o ujęciu w budżecie opracowania dokumentacji projektowej dotyczącej budowy ścieżki rowerowej Cesarzowice – Piersno – Jenkowice – Zabłoto. W tej kadencji wybudowaliśmy ponad 9 km ścieżek rowerowych i widzimy, że są one potrzebne mieszkańcom, zwłaszcza tym niezmotoryzowanym, i w istotny sposób wpływają na bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów. Służą zarówno komunikacji, jak i rekreacji. W gminach Udanin i Malczyce także warto rozbudowywać istniejącą sieć ścieżek rowerowych umożliwiających dojazd do siedzib każdej z gmin oraz w dalszym ciągu przebudowywać i poprawiać infrastrukturę drogową.
– Czy zobaczymy Pana wśród radnych kadencji 2024-2029?
Odpowiedź na to pytanie zależy od wyborców. Od tego, jak oceniają moją pracę w trakcie trzech kadencji w samorządzie, a w szczególności w ostatnich pięciu latach. Dziękuję moim wyborcom za dotychczasowe zaufanie, którym mnie obdarzyli i jednocześnie deklaruję dalszą pracę z jeszcze większym zaangażowaniem, jeśli zaufają mi po raz kolejny.